Sabtu, 31 Januari 2009

Tarian Singa

Hari ni hari aku tak kerja..hari Sabtu..jadi aku nak pergi rumah orang kenduri. On the way tu..ternampaklah orang buat tarian singa. Wah..aku terus buat U turn...tapi sebelum tu aku tengok dulu ader ke tak kenderaan dari belakang...keselamatan diri dan orang lain kena utamakan..nanti kena pulak jadi macam dlm suratkhabar Metro hari ini..Well..back to the topic..aku memang suka nor dengan tarian singa ni...aku suka dengan gerak-geri singa yang macam nakal2 tu..pas tu dengar paluan gendang dan cimbal..memang bersemangat betul..

Masa aku terjumpa tarian ni ..diaorang buat dekat worksyop motor..tuan kedai tu siap blessed kete dia sekali..tak penah aku nengok, selalu aku nengok tarian singa kat umah orang ke..kat kedai ke..kat mall ke..

Mula-mula singa tu jalan2 pusing kete tu..pas tu tengok enjin kete..pas tu..siap bunyikan hon lagi...hei..memang menghiburkan lah..nakal tul singa ni..pas tu dia puas hati..dia pun makan lah limau kat atas kete tu...
Dah habis tu aku pun pergi le ke rumah orang kenduri...dah kenyang tu..aku pun balik..on t he way balik, aku singgah kat bandar lak..eh..tarian singa lagi ..kali ni kat restoran pulak. Restoran ni memang ramai orang bukan islam selalu pegi..org asli, cina, india hatta org putih pun...
 memang ramai le yang datang nengok.
siap pasang mercun lagi..dah le ada dua ekor singa lak..huh ..mesti mahal nak bayo ni
antara penonton2 yang sama2 tertarik dengan seni tari tarian singa ini
Balik ke rumah aku pun terus cari maklumat tentang tarian singa ni dari google. Memang tarian ini tiada kaitan dengan agama..Ia adalah sebahagian tarian tradisional dlm adat warian kebudayaan cina yg mana penari akan meniru pergerakan singa dengan menggunaka kostum singa. Kostum ini dipakai oleh 2 org penari iaitu di hadapan (kepala) dan belakang (ekor). Tarian singa ini akan diiringi oleh gong, dram, mercun dan simbal.
TArian singa ini ada 2 iaitu Tarian Singa Selatan yg lebih membawa perlambangan alam sekitar dan Tarian Singa Selatan yang menggunakan pelbagai warna dan kepala kostum mempunyai mata lebih besar daripada Tarian Singa Utara. Ia mempunyai cermin dan sebatang tanduk di hadapan.
Selalunya tarian ini dipesembahkan sebagai istiadat membuang semangat jahat dan meminta tuah.
Catatan pertama tentang tarian ini adalah pada masa DInasti Ching. Menurut kepercayaan org cina, singa melambangkan kebahagiaan dan kesenangan. Jadi tarian ini dipercayai satu pertunjukkan yang membawa keuntungan.
Jadi selalunya bila ada keramaian ke..bila nak rasmi restoran,kedai ke.. memang diaorang jemput tarian ni..yelah..kalau dah bising-bising bunyi gong lah..bunyi simbal lah..gendang lah..jadi suma orang datang tengok..jadi untunglah tuan kedai..tak payah iklan2 lagi yang dia dah bukak kedai... 

0 ulasan: