Isnin, 12 Januari 2009

Network dah okey..

Assalamualaikum para pengunjung Blok PPIK Kuala Rompin.
Sudah hampir 4 minggu blog ini tidak diupdatekan. Ini kerana saya terlalu sibuk dengan tugas-tugas sebagai penyelia PPIK, seperti mengajar komuniti dan mempromosi PPIK . Bukan lah saya hendak banyak komen..memang telah menjadi tugas saya pun tetapi disebabkan kerana saya baru sahaja join PPIK ini sejak Disember 2008, maka banyaklah benda yang kena saya pelajari dan lakukan sebelum saya nak mengajar orang lain. Lagipun nak menulis blog ni..bagi sayalah.. kena fokus..kalau tak saya tak tahu nak mengayat dengan baik..

Oh ya..pasal mengajor komputer ni nasib baiklah saya mempunyai pendidikan komputer yang boleh dikatakan agak baiklah jugak. Semuanya berkat pengalaman dan ilmu yang telah saya dapat semasa saya bekerja dahulu. Jadi nak mengajar komputer tidaklah menjadi soal sangat. Tetapi hal-hal pengurusan yang banyak saya pelajari. Semasa saya mula masuk bekerja, PC memang dah siap dipasang. Pendawaian juga dah selesai. Tetapi networking pulak belum buat, walhal PC dah sampai sejak Oktober lagi. Nak masuk internet hanya boleh 1 PC, begitu juga dengan mencetak. Tapi, itu bukan masalah besar bagi saya.. kalau ada student nak belajar..saya teruskan juga ..


Akhirnya dalam bulan Januari 2009, barulah pihak yang berkenaan datang untuk membuat networking. Bukan jauh benor pun ,dari Kuantan aje. Nak set up LAN dan printer saya tengok mamat tu buat bukan susah mana..kalau diberitahu kepada saya stepsnya pun saya boleh buat..Sebab dia pun berpandukan kepada manual yang dicetak sendiri...tapi itulah..ilmu yang ada tak nak diajar..bila ada problem..padah....semua nak tunggu orang lain datang selesaikan. Semua ni selalunya menjejaskan produktiviti..

0 ulasan: