Selasa, 27 Januari 2009

Menggunakan internet secara positif

Internet memang banyak kegunaanya. Baik untuk mendapatkan berita, berkomunikasi dengan emel, bersembang menggunakan chat dan mencari maklumat. Baru-baru ini saya telah berjaya berhubung semula dengan kawan2 sekolah menengah yang telah saya tinggalkan selama lebih 20 tahun. Jika tidak kerana kemudahan internet, peluang untuk berhubung semula dengan member yang dah berselerak di seluruh MAlaysia, dan ada juga yang dah keluar negara..mungkin hampir ke mustahil
Namun, internet juga ada keburukannya, terutama kepada kanak2 yang masih belum tahu erti baik dan buruk. Persoalan ini sering timbul di fikiran saya tiap kali anak2 saya ingin melayari internet. Anak2 saya yang berusia 11 tahun dan 14 tahun memang boleh duduk berjam2 di hadapan komputer menghiasi laman friendsternya. Terbaru, dia bertanyakan apakah blog? Lalu saya menerangkan kegunaannya dan dia nampak berminat untuk mempunyai satu blog.
Memang ianya baik kerana ia dapat mengasah bakat penulisan mereka dan menjadikan ia lebih kreatif dengan mengisi gambar2 , muzik dan video. Namun bagaimana hendak menjadikannya selamat dari pemangsa2 dan bahan2 lucah ? Nasib baik saya telah terjumpa dengan laman web ini http://www.esecurity.org.my/kid-info.htm
Dalam web ini anda akan diberitahu apakah erti spam, blog safe, spyware, virus dan worm (cacing) dan cyberbulliying. Ia nya terdapat dalam versi melayu dan inggeris.

0 ulasan: