Sabtu, 7 Mac 2009

Adakah kita telah bersyukur ..?


Jika kita ada rumah utk berteduh, ada tempat utk tidur, ada makanan di rumah, ada pakaian utk dipakai, maka kita lebih kaya drpd 75% penduduk dunia. Jika kita ada wang di dalam poket kita dan mampu berbelanja utk waktu senang dan susah, maka kita lebih kaya dp 8% penduduk dunia.


Jika kita bangun pagi dlm keadaan sihat walafiat, kita sebenarnya berada dlm keadaan nikmat yg sgt besar dan agung. Berapa ramai penduduk dunia yg tidak mampu utk hidup spt ini krn penyakit yg dihidapi.

jika kita boleh bersolat berjemaah di masjid tanpa rasa takut ditangkap atau dibunuh, maka kita berada didalam nikmat yg tidak boleh dikecapi oleh rakyat Palestin, contohnya.




Jika kita tidak pernah merasa ketakutan peperangan, makanan penjara atau disiksa, kita berada dlm nikmat yang besar

Jika kita tersenyum dan besyukur kpd Allah s.w.t maka kita berada dalam nikmat. Ramai yang boleh melakukannya tetapi tidak melakukannya.

Jika kita org Islam, maka kita mendapat nikmat yg agung krn berapa byk org bukan Islam di dunia dan mati dlm kekafiran, sepatutnya kita bersyukur kpd Allah swt krn memilih kita sbg muslim dan mudah2an mati sebagai seorang muslim

Dgn itu, wajiblah kita mensyukuri nikmat Allah swt ke atas kita yg tak terhitung byknya..
Firman Allah swt yg bermaksud, (jika kamu menghitung nikmat Allah, kamu tak mampu menghitungnya)

Lihatlah kpd tubuh badan kita, tempat tinggal, makanan, minuman, pakaian, air, udara dan segala2 yang kita ada..dipenuhi dgn nikmat dunia namun kita tidak sedar dan tidak tahu.





Mahukah kita menukarkan mata kita dgn segunung emas? Atau menukar pendengaran kita dgn segunung perak? Adakah kita sanggup menukar lidah kita dgn batu permata agar kita menjadi bisu?

Sesungguhnya kita berada dlm nikmat yg sgt banyak ttp kita tidak menyedarinya. Kita hidup dlm kemewahan dan kesenangan sejak bermulanya pagi hinggalah malam. Kita makan dr rezeki Allah swt dan menggunkana segala nikmatnya yg lain namun tidak pernah menjadi hamba Allah yang sentiasa beribadah kpdnya, dgn kata yg sebenar

Jgn kita menjadi manusia yg menyedari nikmat Allah swt ttp tidak mensyukurinya.

Sekian.

1 ulasan:

NaniRostam berkata...

Baca post ini tiba-tiba saya jadi begitu sebak dan insaf betapa selama ini saya merasakan yang saya seperti tidak mensyukuri nikmat yang Allah s.w.t berikan dalam setiap hela nafas. Manusia memang sering alpa.